28 maart 2006 -
Tactieken die in theaters en concertzalen worden toegepast om bezoekers te blijven boeien zijn ook nuttig voor managers. Net als acteurs en (jazz)musici moeten managers flexibel zijn, kunnen reageren op verstoringen in de omgeving, kunnen improviseren en op de toppen van hun kunnen 'spelen'.
Tactieken Voorbeelden van tactieken die in theaters gehanteerd worden zijn 'in the moment' zijn, ofwel 'in the groove'. Op dergelijke momenten zijn de hersenen het scherpst, gebruiken zij alle gegevens die ze eerder opgeslagen hebben en laten die vrijuit hun werk doen.
Positief denken
Een tweede techniek is positief denken. Mensen die goed kunnen improviseren zeggen geen 'nee' en vragen niet voortdurend 'waarom'. Bijdragen van individuen en groepen verdienen het altijd om bekeken en uitgetest te worden. Goed luisteren is nog zo`n tactiek die ook bij managers van pas komt. Het individu bestaat bij de gratie van zijn omringende orkest, band of dansgroep. Een goed resultaat ontstaat alleen als er goed geluisterd wordt naar anderen en er een samenhangend geheel ontstaat. Ook risico`s durven nemen staan op het programma van zowel managers als artiesten. Iets wat fout leek kan bij verder doorvoeren juist een verbetering of vernieuwing blijken.
Bron:MDWeekly