23 maart 2006 -
De consument raakt tegenwoordig zó verward door alles wat er te koop is, dat hij geneigd is te staken. Wat valt daar aan te doen? Het is de schuld van de managers. Die zijn - net als de consumenten - zelf in de war omdat ze geen keuzes kunnen maken. Dat stelt de Duitse marketinghoogleraar Thomas Rudolph in Absatzwirtschaft.
Hij weet precies waar de oorzaak én de oplossing liggen van het probleem van de stakende klant. Als bedrijven eerst eens nadachten over welke doelgroep ze eigenlijk willen bedienen en vervolgens vaststellen welk assortiment daar bij past, zou er al heel wat gewonnen zijn.
.
Strategieën Dus om te beginnen: je verdiepen in de consument: Wat wil de klant? Vervolgens beslissen welke strategie beantwoordt aan de verwachtingen van die klant. Lage prijzen? Dat vraagt om een discountaanpak. Veel keus? Dan ligt de focus op veel verschillende (eigen) merkartikelen. Veel informatie en goede service? Dan profileer je je bij voorkeur als 'probleemoplosser', met uitgebreide producttoelichting in de winkel en behulpzame verkopers. Eén van deze drie strategieën werkt – mits gekoppeld aan de juiste doelgroep. Maar niet alledrie tegelijk.
Bron:Marketing Online
Ja, een open deur, maar wel eentje die blijkbaar niet vaak genoeg ingetrapt kan worden. Frapper toujours... Feitelijk gaat dit bericht (dus) niet over marketing, maar over de slechte kwaliteit van managers!
Hans Dekker
|
|
24
-
03
-
2006
|
08
:
14
uur
Het zou aan de slechte kwaliteit van de managers kunnen liggen, maar dan zijn er wel heel erg veel slechte managers op posities terecht gekomen waar ze meer slecht dan goed doen.
Hoe is dat nou mogelijk? Zou dat weer iets te maken kunnen hebben met de aansturing door het top management, of misschien iets zegt over de cultuur binnen het bedrijf?
Geen keuzes kunnen maken duidt meestal op de angst een verkeerde keuze te maken...