19 maart 2006 -
De reputatie van beursgenoteerde ondernemingen spelen een steeds belangrijkere rol in de adviezen van financieel analisten aan hun klanten. Met andere woorden: een bedrijf dat zijn reputatie verwaarloost zal hier uiteindelijk de financiële gevolgen van dragen, schrijft het communicatieadviesbureau Hill & Knowlton in een onlangs gepubliceerde studie (pdf).
Europa Vooral in Europa kijken analisten, hiertoe wellicht aangezet door recente schandalen en regulerende initiatieven, naar de faam van een onderneming. Het imago van de CEO als vaandeldrager blijkt hierbij van doorslaggevend belang te zijn, hoewel het team dat achter hem staat, elk jaar aan terrein wint.
Vervangen
Transparante informatie en duidelijke, maar ook consistente communicatie met de belangrijkste stakeholders zijn evenveel niet-financiële elementen die bijdragen tot het imago van de onderneming. De analisten vinden ten slotte dat een CEO die vier opeenvolgende slechte kwartaalverslagen voorlegt, best vervangen wordt.
Niet over de inhoud, wel over de vorm. Ik apprecieer het bijzonder dat de studie op basis waarvan het artikel geschreven werd makkelijk bereikbaar is. In het verleden heb ik een aantal keren flink gezocht (en niet gevonden).
Joost Soetens
|
|
20
-
03
-
2006
|
12
:
27
uur
Over vorm gesproken, wat een lekker rapport van Bisqit Design!