15 maart 2006 -
Ondernemingen kampen niet alleen met een afnemende motivatie van hun werknemers, de werknemers zijn steeds minder ontvankelijk voor de traditionele motivatieprikkels. In de regel leggen organisaties de schuld hiervoor bij de werknemer - deze krijgt immers andere prikkels toegediend of krijgt een motivatietraining voorgeschoteld.
Daarover bericht Personeelsbeleid.
Demotiverende factoren
Het is voor managers echter raadzaam om de hand in eigen boezem te steken en binnen de organisatie opzoek te gaan naar demotiverende factoren. De hedendaagse bedrijfsstructuren en -culturen zijn ingericht op het motiveren van een kleine groep gedemotiveerde werknemers. En het is juist deze benadering waarin demotiverende factoren voor anderen zijn ingebouwd.
Zelfmotivatie Het uitgangspunt moet zijn dat medewerkers zichzelf moeten motiveren en dat de organisatie daar alleen een faciliterende rol in speelt. Het draait hierbij om het stimuleren en ontwikkelen van zelfkennis - alleen wanneer de werknemer een goede relatie met zichzelf heeft, is hij in staat om en goede relatie met anderen op te bouwen. Werknemers moeten daarom de ruimte krijgen om te experimenteren vanuit een stabiele situatie. Dit kan gestalte krijgen door scholing, coaching, een sabbatical, verruimde vrije tijdsmogelijkheden of een levensloopregeling.
Bron:MD Weekly