13 maart 2006 -
Bijna de helft van de ondernemers die een offerteaanvraag krijgt, reageert daar niet of onvoldoende op. De offertes van bedrijven die wel reageren, verschillen behoorlijk in kwaliteit. Dat blijkt uit een steekproef van uitgeverij Publimix in het kader van de samenstelling van het Handboek offerte.
Een offerte moet een aantal zaken bevatten, zoals de prijs, het btw-tarief, de geldigheidsduur van de offerte en een vermelding of de offerte vrijblijvend is of niet. Daarnaast moet de offerte ook ingaan op de wensen van de aanvrager.
Gouden Gids
Publimix vroeg 25 computerbedrijven naar een offerte voor een klein netwerk, 25 vormgevers naar een offerte voor een boekomslag, 25 drukkers voor een offerte voor een boek en 25 installatiebedrijven voor een prijsopgave voor de vervanging van een cv-combiketel. De selectie vond plaats via de Gouden Gids, in willekeurige regio's. Het resultaat van de proef laat een verdeeld beeld zien.
Belangrijke gegevens Van alle bedrijven reageerde 45 procent geheel niet. Van de bedrijven die wel reageerden, belde slechts de helft om meer informatie. De onderzoekers ontvingen 43 schriftelijke offertes. Slechts twintig van deze offertes voldeden aan de eisen. Bij de overige offertes ontbraken belangrijke gegevens zoals de btw-bedragen, of de offerte vrijblijvend was of niet, betalingsvoorwaarde, de geldigheidsduur van de offerte of de datum, de verwijzing naar de algemene voorwaarden.
Verzorgd De vormgevers scoorden goed: de offertes waren goed verzorgd en compleet. Ook de drukkers scoorden goed; de offertes blonken uit in zakelijkheid en eenvoud, precies wat er in deze markt verwacht wordt. Ook de installatiebedrijven zijn gewend om te reageren op een offerteaanvraag.
Computerbedrijven De meeste bedrijven die reageerden, belden eerst voor een afspraak. Slechts één bedrijf stuurde direct een offerte (en deed een verkeerd aanbod). De offertes van de installatiebedrijven waren niet altijd compleet en in slechts drie gevallen werd verwezen naar de algemene voorwaarden. Droeviger gesteld was het met de computerbedrijven. Hoewel de bedrijven goed bereikbaar waren, met mooie websites en goede scores bij zoekmachines, reageerden er slechts drie. Slechts één reactie was in orde: het bedrijf reageerde telefonisch en stuurde daarna een keurig uitgewerkte offerte.