13 maart 2006 -
Inconsistente navigatie is de meest voorkomende fout bij het ontwerp van Nederlandse websites en ook de leesbaarheid laat vaak te wensen over. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door adviesbureau Indivirtual naar de gebruiksvriendelijkheid van Nederlandse websites.
Voor het onderzoek hebben usability experts van Indivirtual 35 websites van onder meer ministeries, banken, online winkels, omroepen en verschillende bekende bedrijven beoordeeld op verschillende criteria.
Top-10 Op basis van de onderzoeksresultaten stelde Indivirtual de volgende top-10 samen van meest gemaakte fouten:
1. Inconsistente navigatie 2. Slechte leesbaarheid 3. Geen duidelijke homeknop 4. Onaangekondigd op andere websites terecht komen 5. Te lange en irrelevante teksten 6. Pop-ups 7. Onduidelijke naamgevingen 8. Geen of slechte contactinformatie 9. Niet bruikbaar voor alle browsers 10. Een slechte zoekfunctie
Aan het lijstje wil ik graag een suggestie toevoegen. Namelijk de website aanpassen aan de (internationale) doelgroep. Veel ondernemingen laten potentiële klanten lopen doordat hun website niet in bijvoorbeeld het Engels beschikbaar is. Via een vertaalbureau is dit snel en makkelijk geregeld. Zo vergroot u uw doelgroep en omzet.
Herkenbare blunders! Zelf merken we dat een andere grote blunder is dan website eigenaren met een multi-language website hun teksten laten vertalen met Google translate. Erg zonde, dit kan je beter uitbesteden aan een vertaalbureau met specialisatie in website vertalen.
Tegenwoordig is het van uiterst belang om de mobiele weergave van een website juist te laten weergeven. Veel zogenaamde webdesigners denken hier niet eens om!