Beste werkgevers doen veel aan interne communicatie
8 maart 2006 -
Bedrijven die door werknemers als beste werkgevers worden gekozen hebben opvallend veel aandacht voor interne communicatie. Ze gaan daar bewust, consequent en doordacht mee om. Dat blijkt uit een zevental bedrijfscases die Pim Elfferich beschrijft in het boek' Hoera het is maandag.
Open communicatie
Pim Elfferich interviewde communicatiemensen bij 'de leukste werkgevers van Nederland', oftewel bedrijven die een Medewerker Tevredenheids Award hebben gewonnen. De samenhang tussen open interne communicatie en de tevredenheid van de medewerkers blijkt duidelijk bij alle zeven onderzochte bedrijven: uit de zeven indringende bedrijfscases: SNS Bank, Univé, PCM Grafisch Bedrijf Amsterdam, rolsch, Heembouw, Van Gansewinkel en De Nederlandsche Bank. De betrokken communicatiemedewerkers vertellen in het boek openhartig over de veranderingsprocessen in hun organisaties, en hoe ze de interne communicatie rond die veranderingen met succes hebben aangepakt.
Principes Naast de cases beschrijft de auteur algemene principes rond medewerkertevredenheid en interne communicatie, en de synergetische mogelijkheden tussen HRM en interne communicatie. Het boek reikt ideeën aan voor lijnmanagers, communicatiespecialisten, HRM'ers en organisatie-adviseurs voor de aanpak van de interne communicatie in hun eigen organisatie.