5 maart 2006 -
Directeuren en managers overal te wereld geven hun HRM-afdeling een dikke onvoldoende. Van alle disciplines in de organisatie functioneert de personeelsafdeling het slechtst. Dat blijkt uit onderzoek van de Econonomist Intelligence Unit onder 555 topmanagers, onder wie 226 bestuursvoorzitters.
De HRM-afdeling krijgt van de managers meer slechte beoordelingen dan goede. "De HR-afdeling scoort zelfs slechter dan de vaak zo laag gewaardeerde IT-afdeling," aldus de onderzoekers. Een derde van de ondervraagde managers geeft de personeelsafdeling een slechte beoordeling. De IT- en de marketingafdeling krijgt van maar 20 procent een onvoldoende. Slechts een kwart (27 procent) geeft de HR-functie een goede beoordeling.
Globalisering
Het onderzoek geeft verder aan dat globalisering steeds belangrijker wordt om te groeien. De omzet uit het buitenland zal steeds verder toenemen, verwachten de managers. Om hun groeiplannen te verwezenlijken zetten de bedrijven vooral in op het verwerven van nieuwe klanten (58 procent) gevold door het vergroten van marktaandeel (53 procent) en kostenverlaging (50 procent).
Internationale directies Volgens de onderzoekers wordt de strategie van globalisering nog niet weerspiegeld in de Raden van Bestuur. De onderzoekers analyseerden de directies de 25 grootste beursgenoteerde bedrijven van de effectenbeurzen van Amsterdam, Australië, Duitsland, Hong Kong, Londen, Milaan, New York, Parijs, Zwitzerland and Tokyo. Van de totaal 3.352 topmanagers blijken er 624 (18,6 procent) afkomstig uit een ander land dan het land van oorsprong. De bestuursraden van bedrijven met een notering aan de Londense beurs zijn het meest internationaal met een gemiddelde van 4.3 nationaliteiten.
Kunnen die 555 top managers dan ook aangeven waar het aan schort? Ik houd mij aanbevolen?
Zou het kunnen zijn dat rollen en verwachtingen niet altijd duidelijk zijn?
Onduidelijkheden wegnemen? Afspraak maken? www.winkel-en-winkel.nl voor een eerste indruk!
Hans Dekker
|
|
24
-
03
-
2006
|
08
:
09
uur
"Om hun groeiplannen te verwezenlijken zetten de bedrijven vooral in op het verwerven van nieuwe klanten (58 procent) gevold door het vergroten van marktaandeel (53 procent) en kostenverlaging (50 procent)."
Volgens mij zien we de reden in het fragment hierboven. Klanten, marktaandeel en kosten zijn prioriteit.
Het binnenhalen en vooral behouden van talent, het ontwikkelen van potentieel en het imago van het bedrijf op de arbeidsmarkt vindt men minder belangrijk.
Ik denk dat het negatieve imago in dit onderzoek dus rechtstreeks met de prioriteiten van de betreffende managers te maken heeft.