8 maart 2002 -
Managers zijn te sterk gefocust op resultaten en begrijpen te weinig van de verwachtingen behoeften van hun medewerkers. Managers vinden van zichzelf daarentegen dat ze erg capabel zijn voor hun functie.
Dat blijkt uit het onderzoek Leiderschap in Nederland van The Change Factory.
Aan het het onderzoek namen 355 managers en 693 medewerkers deel van negen bedrijven waaronder KPN, Interpolis, automatiseerder IMN en de Gemeente Eindhoven. Managers werd gevraagd hoe ze over zichzelf denken. Hun medewerkers werden ondervraagd hoe over de capaciteiten van de leidinggevenden.
In vrijwel alle gevallen vonden de managers dat ze over goede leidinggevende kwaliteiten beschikten. Hun werknemers oordeelden minder positief. Veel werknemers noemden hun managers te prestatiegericht, de managers zelf vonden dat wel meevallen. Ook werd naar stressfactoren gevraagd. De meest voorkomende bronnen van stress zijn slecht functionerende IT-systemen en werkdruk. Een deel van de managers gaf aan ook erg geïrriteerd te kunnen raken van minder presterende medewerkers.