28 februari 2002 -
Een forse meerderheid (70 procent) van de Nederlandse bedrijven doet aan direct marketing op de zakelijke markt. Het blijkt echter lastig te zijn de juiste doelgroep te bereiken. Dat blijkt uit onderzoek onder 2500 ondernemingen.
Het onderzoek werd uitgevoerd door de Hogeschool Holland in Diemen en MarktSelect, een bureau dat gespecialiseerd is in het actualiseren van databases.
Vooral het selecteren van de adressen wordt zwaar onderschat. Er wordt veelal gebruik gemaakt van een verouderd prospectbestand of op het laatste moment worden even wat adressen gekocht, waardoor bedrijven onnodig veel mailstukken versturen. Ook wordt nauwelijks bijgehouden in welke regio's of branches een direct mail-actie aanslaat of niet.
Daarnaast wordt databasevervuiling zwaar onderschat. Gemiddeld 30 procent van de gegevens in relatiedatabases muteert jaarlijks, maar uit het onderzoek blijkt dat bestanden worden nauwelijks bijgewerkt; alleen verhuizingen van geadresseerden worden, indien bekend, gecorrigeerd.
Bron:Marketing Online
Grappig om dit oude artikel terug te lezen, des te meer omdat Direct mailing de afgelopen jaren door veel mensen als ''dood'' bestempeld is. Maar anno 2014 zijn er meer opties dan ooit tevoren, veel mensen koppelen direct marketing aan e-mail marketing, maar er zijn nog zoveel meer effectieve vormen.