Nationale luilakdag in Engeland vestigt aandacht op 'onthaasten'
27 februari 2002 -
In Groot-Brittannië werd vorige week vrijdag voor de tweede keer de nationale luilakdag gehouden om mensen te motiveren meer te relaxen. De organisatie wil hiermee duidelijk maken dat het hele leven niet draait om werken en op kantoor zitten.
Een dagje in bed blijven of voor de tv hangen zou zelfs goed zijn voor de gezondheid en het geluk van de werknemers. De campagne is georganiseerd door Oncus, een klein bedrijf dat zich naar eigen zeggen richt op het ontwikkelen en koesteren van creatief talent. Oncus heeft voor de campagne een website opgezet.
Volgens het bedrijf zijn creatieve, intelligente werknemers gestresst door de ongezonde bedrijfscultuur waarin de nadruk ligt op werken, werken en nog eens werken. 'Slacker Day', zoals de officiële naam luidt van de treuzeldag, viel samen met de publicatie van een onderzoek over de werkgewoonten van meer dan 3000 werknemers. 32 procent van de respondenten zegt zeker een uur per dag te surfen in de baas z'n tijd. Dit surfen heeft overigens niets met het werk te maken. Bovendien geeft maar liefst zeventig procent van de deelnemers toe tijdens het werk persoonlijke mailtjes te lezen en te schrijven.
Het onderzoek is gehouden door MyVoice. Zij berekenden dat de tijd die in Groot-Brittannië wordt verspild aan niets doen of aan zaken die niets met het werk te maken hebben, per jaar miljarden ponden kosten.