21 februari 2002 -
Steeds meer bedrijven geven hun eigen tijdschrift uit, omdat het een ideaal medium is om het klantcontact te intensiveren. Maar om een succesvol sponsored magazine uit te geven, moet wel aan een tweetal voorwaarden worden voldaan.
1. Afbakening lezersgroep Om temidden van de groeiende stapel aan leesvoer de aandacht te trekken, is ten eerste een nauwgezette afbakening van de lezersgroep nodig. Sommige bedrijven hebben daarmee echter moeite, met het gevolg dat een voor-elk-wat-wils blad ontstaat, dat door niemand echt wordt gewaardeerd. In dergelijke gevallen is het beter om meerdere bladen te maken, eventueel met wisselpagina's.
2. Professionele vorm en inhoud Een andere voorwaarde voor succes is een professionele benadering van vorm en inhoud. Met de kwaliteit en de juiste mix van nuttig informatie en entertainment kan een relatiemagazine concurreren met een publiekstijdschrift.
Een belangrijk voordeel van een relatiemagazine is de mogelijkheid respons op te wekken. Denk bijvoorbeeld aan: een puzzel, een prijsvraag, productinformatie of gerichte aanbiedingen.