19 februari 2002 -
Early Adopters -consumenten die 'in' zijn voor nieuwe producten en diensten- zijn een onmisbare wegwijzer voor marketeers. Goed nieuws voor hen: het zijn altijd dezelfde mensen.
Of het nu om ijstjes gaat of om financiële diensten. Zelfs internationale verschillen zijn er bijna niet.
Early Adopters zijn niet bang om risico te nemen, pikken als eersten trends en nieuwe ideeën op, en geven ze door aan de, uiterst belangrijke, 'early majority'. Zodra deze groep gewonnen is voor een bepaald merk of product, kan er eigenlijk weinig meer misgaan. Kortom: het is van het grootste belang om early adopters te identificeren. Dat schrijft Marketing Online.
Uit onderzoek blijkt dat de groep Early Adopters voor elk product min of meer dezelfdde mensen zijn. Het gaat om mensen die het eens zijn met uitspraken als: 'Ik probeer de nieuwste technologische ontwikkelingen zo goed mogelijk bij te houden', 'Ik houd ervan om me te onderscheiden van de massa' en 'Ik lees altijd de financiële pagina's in de krant'. Ook gaat het om een categorie mensen (vaak vrouwen) met een goede opleiding en een relatief hoog inkomen.