28 januari 2002 -
Streetsmartness is een onmisbare eigenschap voor succes. Dat stelt Willem Verbeke in de laatste uitgave van Management View.
Streetsmartness is volgens de hoogleraar Sales- en Accountmanagement een optimale mix van intelligentie, sociale intelligentie en emotionele intelligentie. 'Streetsmartness heeft te maken met de vraag waarom het slimste jongetje van de klas meestal niet het rijkst wordt of het meest succesvol. Succesvolle entrepreneurs hadden op school vaak minder hoge resultaten, maar beschikten wel over andere kwaliteiten,' aldus Verbeke in het interview.
Voor wie zichzelf niet voldoende streetsmart vindt, heeft Verbeke goed nieuws: het is aan te leren. 'Allereerst moet je het weten te appreciëren,' aldus Verbeke, 'inzien dat het een belangrijk stuk gereedschap is. Verder moet je weten welke persoonlijke doelen je wilt bereiken. Weet je dat niet, dan kun je streetsmartness niet gericht inzetten en heeft het dus geen zin.' Daarnaast heeft hij drie concrete tips:
1. Let op hoe succesvolle mensen zich gedragen en leer daarvan; 2. Volg de Amerikaanse politiek - daar speelt streetsmartness bij uitstek een belangrijke rol; 3. Experimenteer zelf op basis van persoonlijke doelen. Exploreer en verken uw grenzen. Fouten maken mag!