24 januari 2002 -
De Nederlandse Spoorwegen hebben van de reizigers voor heel 2001 een 6,2 als rapportcijfer gekregen. Het spoorbedrijf had vooral te lijden onder het grote aantal treinen dat niet op tijd reed.
De NS publiceert ieder kwartaal cijfers over de klanttevredenheid en punctualiteit. Dit kwaliteitsonderzoek wordt samen met consumentenorganisaties en de overheid uitgevoerd.
De resultaten van het vierde kwartaal van 2001 verschillen nauwelijks van het derde kwartaal. Over heel 2001 zijn de kerncijfers: op tijd rijden (5,0), aansluitingen trein op trein (5,7), beschikbaarheid zitplaats (6,9), informatie bij vertragingen (5,6) en klantgericht personeel (6,3).
Eerder werd al bekend dat de punctualiteit over heel 2001 op 79,9 procent was uitgekomen. Minister Netelenbos (Verkeer) zegde hiervoor een groot deel van de NS-top, inclusief algemeen directeur H. Huisinga, de wacht aan, waarop die top besloot op te stappen. De gerealiseerde aansluitingen bedroegen vorig jaar 89,3 procent en niet gereden treinen 3 procent.