zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Radicale strategiewijziging kost bedrijven veel geld

22 januari 2002 - Het roer omgooien blijkt voor bedrijven een gevaarlijke bezigheid. Een drastische koerswijziging om nieuwe markten te veroveren brengt grote risico's met zich mee, zoals VNU, Numico en Wessanen hebben ondervonden.

Dat meldt NRC Handelsblad.



VNU werd van uitgever informatiemakelaar, Numico ging van de chocomel in de vitaminen en Wessanen ruilde de ambachtelijke kaas in voor hightec speciaalvoeding (mueslibars, sportvoeding). De nieuwe markten die ze betreden zouden hogere winstmarges bieden en minder last hebben van recessie. Voordeel daarvan is een structureel hogere beurskoers, zo hielden zij de buitenwacht voor. De praktijk van vandaag is echter weerbarstig: de koersen tuimelden naar beneden.

Volgens professor H. Schenk (strategisch management) mag dit geen verbazing wekken. Volgens hem blijkt uit onderzoek dat rond de 85 procent van de overnames in nieuwe markten geen meerwaarde creëert. Die kosten alleen maar geld. Vaak ontbreekt de juiste structuur of kennis om voordeel uit zo'n overname te halen.

Toch is op gezette momenten het roer omgooien voor bedrijven noodzakelijk, omdat producten maar een beperkte levensduur hebben. Dit proces kan echter ook geleidelijk verlopen. Een voorbeeld is DSM. De voormalige staatsmijnen werken aan het vertrek uit de petrochemie om zich te storten op de minder conjunctuurgevoelige fijnchemie. Waar VNU en Numico via een Blitzkrieg transformeerden, neemt DSM de tijd om het karakter van de onderneming aan te passen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10