Minister De Vries: 'Overheid moet niet klantgericht werken'
16 januari 2002 -
De overheid kan niet zonder meer vergeleken worden met ondernemingen, en burgers niet met klanten. Dat zei minister De Vries van Binnenlandse Zaken (PvdA) woensdag op de conferentie Sturing en Verantwoording en Rekenschap bij de Overheid in Rotterdam.
Hij zei dat 'we erg moeten uitkijken' met het ten voorbeeld stellen van de bedrijfsvoering van ondernemingen aan de interne organisatie van de overheid. Volgens hem verschillen de taken, verantwoordelijkheden en doelstellingen van de overheid met die van ondernemingen en daarom is de stelling dat de overheid 'klantgericht' moet werken ook discutabel.
Het begrip klant levert voor de publieke sector problemen op. Want, zo vraagt De Vries zich retorisch af, welke burger is de klant van de overheid? 'De supermarkt richt zich met een bepaald product op een bepaald segment van de markt. Maar veel programma's van de overheid zijn juist gericht op de behoefte van iederéén.' Bovendien: een belangrijk verschil tussen overheid en onderneming is dat je vrijwillig klant wordt van een bedrijf, terwijl een inwoner van een land niet kan kiezen of hij wel of niet belasting betaalt, aldus De Vries.