6 januari 2002 -
Pronken met dure auto's, jachten en andere luxe goederen mag weer. Het jarenlang heersende calvinistische taboe op het tonen van materiele welvaart lijkt geheel verdwenen.
Dat constateert het tijdschrift Intermediair. Het ligt voor de hand dat dit is veroorzaakt door de economische voorspoed van de jaren negentig. Dat is echter niet de enige verklaring. Nu het minder gaat met de economie, blijft de vraag naar luxeartikelen, zoals dure horloges, maatpakken en snelle auto`s, onverminderd hoog.
Volgens Jempi Moens van marktonderzoeksbureau Fresh Forward heeft de grotere zucht naar weelde, naast toegenomen koopkracht, ook te maken met een afname van het collectieve angstgevoel. Ze willen zich niet meer onderwerpen aan opgelegde normen en waarden, maar zelf bepalen wat ze aangenaam en nuttig vinden, aldus de marktonderzoeker.
Irene Bieszke, woordvoerder van Porsche-importeur Pon zoekt de verklaring toch meer in de sterke economie van de laatste jaren. Meer mensen konden het zich veroorloven een Porsche te kopen, waardoor het minder opviel om ermee rond te rijden. Het is dus niet langer genant om een Porsche te bezitten. Hieruit blijkt dat Nederlanders dan wel minder terughoudend zijn met het tonen van hun rijkdom, maar wel met voorzichtigheid.