zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Pronken met rijkdom mag weer

6 januari 2002 - Pronken met dure auto's, jachten en andere luxe goederen mag weer. Het jarenlang heersende calvinistische taboe op het tonen van materiele welvaart lijkt geheel verdwenen.

Dat constateert het tijdschrift Intermediair. Het ligt voor de hand dat dit is veroorzaakt door de economische voorspoed van de jaren negentig. Dat is echter niet de enige verklaring. Nu het minder gaat met de economie, blijft de vraag naar luxeartikelen, zoals dure horloges, maatpakken en snelle auto`s, onverminderd hoog.



Volgens Jempi Moens van marktonderzoeksbureau Fresh Forward heeft de grotere zucht naar weelde, naast toegenomen koopkracht, ook te maken met een afname van het collectieve angstgevoel. Ze willen zich niet meer onderwerpen aan opgelegde normen en waarden, maar zelf bepalen wat ze aangenaam en nuttig vinden, aldus de marktonderzoeker.

Irene Bieszke, woordvoerder van Porsche-importeur Pon zoekt de verklaring toch meer in de sterke economie van de laatste jaren. Meer mensen konden het zich veroorloven een Porsche te kopen, waardoor het minder opviel om ermee rond te rijden. Het is dus niet langer genant om een Porsche te bezitten. Hieruit blijkt dat Nederlanders dan wel minder terughoudend zijn met het tonen van hun rijkdom, maar wel met voorzichtigheid.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10