2 januari 2002 -
President-directeur Hans Huisinga en de voltallige Raad van Commissarissen van de Nederlandse Spoorwegen stappen op. Dit is woensdagavond door de NS bekendgemaakt op een persconferentie.
De NS is er niet in geslaagd om in 2001 voldoende treinen op tijd te laten rijden. De afspraak met minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) was dat het spoorbedrijf een punctualiteit van 80 procent zou halen. Volgens de voorlopige berekeningen slaagde de NS er in om 79,9 procent van de treinen op tijd te laten rijden.
Hoewel dit cijfer voorlopig is, en kleine correcties naar boven en beneden mogelijk zijn, hield Netelenbos vast aan 80 procent. In een gesprek met president-commissaris Jan Timmer op oudejaarsdag drong de bewindsvrouw erop aan dat de commissarissen topman Huisinga zouden ontslaan.
De commissarissen weigerden dit te doen omdat dit volgens hen niet in het belang was van de onderneming. Zij besloten vervolgens unaniem zelf hun functie ter beschikking te stellen. 'NS-top huilt krokodillentranen'
De belangenorganisatie voor reizigers, Rover, vindt het vertrek van de NS-top 'onomkoombaar'. Volgens de reizigersorganisatie huilt voorzitter Timmer van de raad van commissarissen 'krokodillentranen' als hij onder meer de storm in Nederland noemt waardoor de punctualiteit van 80 procent niet werd gehaald.
Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat heeft de voorzitter van de Raad van Beheer van de Rabobank, Wim Meijer, bereid gevonden de positie van president-commissaris te vervullen bij de spoorwegen. Dat heeft de bewindsvrouw de Tweede Kamer woensdag in een brief laten weten.
Netelenbos voert verkennende gesprekken met kandidaten voor een interim-president-directeur voor de periode van naar verwachting zes maanden.