zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven minder vaak slachtoffer criminaliteit

20 februari 2006 - Bedrijven in Nederland zijn het afgelopen jaar minder vaak slachtoffer geworden van criminaliteit. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken. Het totale schadebedrag is voor het bedrijfsleven met tien procent gedaald tot 619 miljoen euro.

Daling


Het aantal bedrijven dat slachtoffer is geworden van criminaliteit, is in vier van de vijf onderzochte sectoren met 4 tot 12 procent afgenomen ten opzichte van 2004. Alleen in de detailhandel is het percentage getroffen bedrijfsvestigingen gelijk gebleven. Opvallende resultaten zijn de scherpe daling (- 40 procent) van het aantal diefstallen in de transportsector, de daling van het aantal vernielingen (- 25 procent) in de bouw en de daling (- 24 procent) van het aantal inbraken in de detailhandel.

Geconcentreerd probleem
Opmerkelijk is bovendien dat diefstal in de detailhandel een sterk geconcentreerd probleem is, een beperkt aantal vestigingen wordt zeer vaak getroffen. Tweederde (67 procent) van alle diefstallen in de detailhandel wordt gepleegd in 3 procent van het totaal aantal vestigingen. Vooral supermarkten, warenhuizen, drogisterijen en kledingzaken behoren vaker tot de groep zwaar getroffen bedrijven.

Tevreden over politie
Hoewel de bereidheid om een inbraak te melden (circa 90 procent) hoog is, blijkt het aantal aangiften van inbraak beduidend lager (gemiddeld 32 procent). Wanneer er eenmaal contact is geweest met de politie, zijn de ondernemers in 2005 wel beter te spreken over het optreden van de politie dan het jaar daarvoor. Zo is in de horeca bijvoorbeeld 59 procent positief, tegen 55 procent in 2004.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10