zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Facelift om hogerop te komen

19 februari 2006 - Steeds meer mensen ondergaan plastische chirurgie om carrière te maken. Van 2000 tot 2004 steeg het aantal cosmetische ingrepen in de VS met 34 procent. In 2004 gaf 22 procent van de mannen en 15 procent van de vrouwen aan de ingreep om carrièreredenen te laten verrichten.

In de International Herald Tribune vertelt een 62-jarige vrouw dat ze er graag even oud uit wil zien als haar jongere collega's. Ze denkt daarmee haar carrière te kunnen verlengen.



Druk van de werkvloer
Volgens plastisch chirurgen is de stijging in het aantal ingrepen een rechtstreeks gevolg van druk van de werkvloer. Het aantal facelifts, botoxinjecties en laserbehandelingen verdubbelde in 2004 ten opzichte van het jaar ervoor. Volgens de doktoren zijn steeds meer patiënten makelaar, advocaat, piloot en directeur van beroep.

Langer doorwerken
Volgens dokter Alan Mataresso gaan mensen die werken op Wall Street gemiddeld voor hun vijftigste met pensioen. Wie langer wil doorwerken voelt zich dan al snel oud, vergeleken met zijn collega's van gemiddeld 28 jaar. Dr. Jeffrey Rawnsley, hoogleraar plastische chirurgie aan de Universiteit van Californië denkt dat mensen steeds beter beseffen dat ze langer moet doorwerken. Om goed te kunnen functioneren, vinden ze dat ze er jonger uit moeten zien.

Succesvoller
En dat is geen inbeelding. Uit eerdere onderzoeken is keer op keer gebleken dat aantrekkelijke mensen succesvoller zijn in het leven dan anderen. Ook verdienen knappe mensen gemiddeld meer. Een recent onderzoek van de Universiteit van Harvard en de Universiteit van Weleyan bevestigt dat op de arbeidsmarkt een aanzienlijke 'schoonheidspremie' wordt betaald. En andersom geldt ook dat onaantrekkelijke mensen slechter betaald worden.

Carrièreinvestering
De chirugische ingrepen lijken daarom een goede carrièreinvestering te zijn, iets wat makelaar Alan Horowitz in het Tribune-artikel bevestigt. Na zijn neklift gingen de zaken aanzienlijk vooruit, aldus Horowitz. Aangeraden wordt om niet een al te radicale metamorfose te ondergaan. Een al te strakke facelift of te dik ingespoten lippen kunnen namelijk een averechts effect hebben op de carrièrekansen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10