15 februari 2006 -
"Waar ben ik mee bezig?" Die vraag lijken veel Amerikaanse werknemers zich te stellen. Tweederde van de werknemers weet niet wat de bedrijfsstrategie van zijn werkgever is of begrijpt deze niet. Daardoor zijn ze minder betrokken bij hun werk. Dat blijkt uit een onderzoek bij 336 Amerikaanse organisaties door Right Management Consultants.
Communicatie
De belangrijkste reden dat werknemers onbekend zijn met de koers van de onderneming is omdat er niet over wordt gecommuniceerd. In een derde van de onderzochte bedrijven wordt alleen het management geïnformeerd over de bedrijfsstragie. Een kwart van de bedrijven is 'er nog niet aan toegekomen' om over de strategie te communiceren en in 15 procent van de organisaties twijfelt het management over de manier waarop ze de communicatie moeten aanpakken.
Betrokkenheid Volgens Chris Gay van Right Management Consultants is het belangrijk om medewerkers te informeren over de visie van een bedrijf. "Dat maakt het grote verschil tussen betrokken en niet betrokken personeel. Als medewerkers een vertaalslag kunnen maken van de strategie naar hun eigen werkzaamheden zijn ze er veel meer bij betrokken." De communicatie moet volgens hem wel een tweewegverkeer zijn. De feedback van werknemers is van belang om de uitvoering van de strategie te kunnen optimaliseren.