13 februari 2006 -
Bedrijven met gemotiveerde en tevreden werknemers presteren beter op de aandelenbeurs dan bedrijven met een gemiddelde of lage medewerkerstevredenheid. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek van onderzoeksbureau Sirota, waarin 24 bedrijven met elkaar werden vergeleken.
Branchegemiddelde
In het onderzoek werdt het verloop van de aandelenkoersen van deze bedrijven vergeleken met het markt- en branchegemiddelde. Daaruit blijkt dat de beurskoers van bedrijven met een hoge medewerkerstevredenheid vorig jaar gemiddeld met 19,4 procent zijn gestegen, tegenover een branchegemiddelde van 8 procent. De bedrijven met een gemiddelde of lage medewerkerstevredenheid (uit andere branches) zagen hun beurskoers het afgelopen jaar met 10 procent stijgen, tegenover een branchegemiddelde van 19 procent.
Tevreden klanten Onder een hoge medewerkerstevredenheid wordt door de onderzoekers verstaan dat minstens 70 procent van de werknemers in de organisatie aangeeft overwegend tevreden te zijn met hun werk. Volgens onderzoeker David Sirota leiden tevreden werknemers tot tevreden klanten. Tevreden klanten leveren meer omzet op en dat motiveert medewerkers weer. En zo is de cirkel rond.