Bedrijven recruteren managementtalent via studiebeurzen
13 februari 2006 -
De Nyenrode Business Universiteit heeft in vijf maanden tijd geld bij elkaar gebracht voor zestig studiebeurzen. De zakenuniversiteit biedt op deze manier studenten een kans om met deze beurs hun Master Bedrijfskunde of MBA te halen. Bedrijven zien het sponsoren van een studiebeurs als een alternatieve vorm van recruitment.
Een groot deel van de beurzen wordt gesponsord door het bedrijfsleven, variërend van Gucci tot Xerox. Ook instellingen als de Koninklijke NIVRA en de Erasmus School for Accounting & Assurance hebben een beurs aangeboden. Het is voor het eerst in Nederland dat in korte tijd zoveel particulier gesponsorde beurzen beschikbaar komen.
Strenge selectieprocedure Een beurs bestaat uit een bedrag van gemiddeld 10.000 euro en begeleiding door een mentor, meestal van het participerende bedrijf. Om de beurs te krijgen ondergaan studenten een strenge selectieprocedure. De selectieprocedure bestaat onder andere uit een persoonlijkheidstest, het schrijven van een businessplan en/of het houden van een presentatie over ondernemerschap.
War for Talent Volgens Dries van de Beek, voorzitter van initiatiefnemer het Nyenrode Fonds, zien bedrijven de beurzen als een goedkope manier van recruitment. 'Hierdoor komen bedrijven al in een heel vroeg stadium in contact komen met jong talent. In de dreigende War for Talent is 10.000 euro voor een vruchtbaar contact en toegang tot het Nyenrode-netwerk een slimme investering.'
Inschrijven Nyenrode startte de wervingsactie voor beurzen in het bedrijfsleven en instellingen bij de Opening van het Academisch Jaar in september 2005. Het beurzenprogramma is onderdeel van de viering van het zestigjarig bestaan van Nyenrode. Bedrijven kunnen nog tot 1 maart van dit jaar participeren in het programma. Studenten kunnen vervolgens vanaf die datum op de beurzen inschrijven. Meer informatie over het beurzenprogramma is te vinden op www.nyenrode.nl.