9 februari 2006 -
Winkeliers moeten voorzichtig zijn bij het verminderen van hun assortiment en het boycotten van merken. Vooral het schrappen van A-merken leidt tot boze reacties bij klanten. Minder bekende merken uit het schap halen kan niet zoveel kwaad. Dat maakt het de klant bovendien gemakkelijker om te kiezen.
Dit stelt Laurens Sloot in zijn proefschrift Een onderzoek naar consumentenreacties ten gevolge van assortimentsafwezigheid waarop hij donderdag 16 februari promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Ergernissen Het niet beschikbaar zijn van het assortiment op het moment dat hij of zij het wil aanschaffen is een van de grootste ergernissen voor supermarktbezoekers. Ook veranderingen van het assortiment leiden ertoe dat consumenten gaan klagen, van winkel wisselen en de verkoop daalt.
Uitverkocht Sloot onderzocht in het bijzonder hoe boodschappers reageren op uitverkocht zijn van producten, assortimentsrationalisatie en merksaneringen. Met name merksaneringen zijn actueel, gezien het recente conflict tussen Albert Heijn en Grolsch, waardoor het merk Grolsch bij veel winkels van Albert Heijn tijdelijk niet verkrijgbaar was. Uit de diverse studies blijkt dat de afwezigheid van met name de bekende merken zoals Heineken, Coca Cola, Becel en Lays in productgroepen van lekkernijen en genotsmiddelen (zoals bier, chips, sigaretten) leidt tot veel negatieve consumentenreacties en een verlies aan omzet.
Wasmiddel Bij de afwezigheid van minder bekende merken en merken in standaard levensmiddelen zoals wasmiddel, toiletpapier en diepvriesgroente gaan consumenten minder snel klagen of van supermarkt te wisselen. Ook wisselen consumenten minder snel van supermarkt als er goede alternatieven zijn voor het artikel en/of merk dat afwezig is. Doordat veel assortimenten zijn opgebouwd uit soortgelijke artikelen kunnen winkeliers in veel gevallen geld en ruimte besparen door assortimenten te rationaliseren zonder dat de assortimentstevredenheid afneemt. Het blijkt zelfs dat de consumenten makkelijker en sneller hun keuze maken doordat het assortiment vaak overzichtelijker wordt bij een beperkte keuze.