8 februari 2006 -
Ruim 70 procent van de uitzendkrachten gaat met plezier naar zijn werk. En meer dan de helft is trots op het werk dat ze doen. Daarnaast heeft ruim tweederde van de ondervraagde uitzendkrachten het gevoel gewaardeerd te worden door de opdrachtgever.
Dit blijkt uit onderzoek onder uitzendkrachten die in januari 2006 werkten voor een uitzendonderneming. Het onderzoek is gehouden door TNS NIPO in opdracht van de ABU, de Algemene Bond Uitzendondernemingen.
Gemotiveerd Het onderzoek geeft aan dat de geluksbeleving van uitzendkrachten groot is. Vooral de waardering van de opdrachtgever ervaart men als erg positief. Ruim 70 procent geeft aan gemotiveerd te zijn om het werk te doen. De resultaten bevestigen volgens ABU dat uitzendwerk bijdraagt aan een hoge geluksbeleving van werknemers.
Opstap Uit het onderzoek blijkt verder dat de uitzendbranche bij uitstek een opstap naar werk vormt. Van de uitzendkrachten geeft 61 procent aan via een uitzendbureau vast werk te zoeken. 25 procent kiest bewust voor tijdelijk werk en 14 procent voor vakantiewerk.
Groei De omzet van de uitzendbranche groeide in 2005 met 13 procent. Naast de omzetgroei en werknemerstevredenheid nam ook het aantal uitzendkrachten toe met 12 procent tot 690.000 mensen. In 2005 werden ruim 1,3 miljoen vacatures ingevuld door de uitzendbranche.