6 februari 2006 -
Uit onderzoek van MarketResponse blijkt dat bij een korting in de supermarkt van 6 procent of meer consumenten liever voor directe korting kiezen dan voor spaarpunten. Bij een korting in de supermarkt van 4 procent kiest echter 50 procent van de consumenten voor spaarpunten en nog maar 44 procent voor een directe korting.
Bij 2 procent korting in de supermarkt is de voorkeur voor de spaarpunten toegenomen tot 60 procent tegenover 35 procent voor directe korting.
Tankstations MarketResponse keek ook naar de gegeven korting op tanken bij tankstations. Bij een korting van 2 procent kiezen meer consumenten voor spaarpunten dan voor directe korting. Bij kortingspercentages van 4 procent of meer gaat de voorkeur duidelijk uit naar directe korting bij afrekenen.
Plafond Verder blijkt uit het onderzoek van MarketResponse dat het aantal deelnemers aan spaarprogramma's het plafond heeft bereikt. Aan de ene kant verwacht zo'n 1 procent tot 3 procent van de consumenten de komende 12 maanden te gaan deelnemen aan één van de vijf onderzochte spaarprogramma's (Air Miles, Albert Heijn (Bonus), Rocks, Freebees en Konmar klantenkaart). Maar een zelde percentage verwacht dit jaar zijn deelname te beëindigen.
Aantrekkelijker Willen de spaarprogramma's succesvol blijven, dan zal extra aandacht gericht moeten worden op het aantrekkelijker maken van sparen én inwisselen van de spaarpunten, meent het onderzoeksbureau.