Multinationals laten communiceren aan lokale managers over
2 februari 2006 -
Bedrijven die internationaal werken, doen het naar eigen zeggen niet zo goed als het op communiceren met hun werknemers en business units aan komt. Dat blijkt uit onderzoek door HR-adviesbureau Watson Wyatt Worldwide. Van de bedrijven die personeel over de hele wereld hebben werken, zegt maar de helft dat de communicatie met de medewerkers effectief is.
Volgens de studie, beschikt maar drie op de tien wereldwijd werkende bedrijven over communicatiemogelijkheden in andere landen, en maar 18 procent heeft een wereldwijde communicatiestrategie op papier staan.
Aanpassen Weinig bedrijven doen echt moeite om direct met het eigen personeel in andere landen in contact te komen. In plaats daarvan wordt van de lokale managers verwacht dat zij berichten van het hoofdkantoor aanpassen aan de lokale situatie. Opvallend is dat de managers hiervoor weinig of geen ondersteuning of opleiding krijgen.
Kennisuitwisseling Doordat de communicatie slecht geregeld is, vindt er ook betrekkelijk weinig kennisuitwisseling plaats tussen de verschillende lokale bedrijven. Zo heeft maar één op de vijf multinationals een programma waarin 'best practices' worden uitgewisseld. Volgens Watson Wyatt missen deze bedrijven kansen. Want om goed te kunnen opereren, moeten alle werknemers over de hele wereld bekend zijn met de algemene strategie van het bedrijf. Daarvoor is het essentieel dat alle werknemers dezelfde informatie ontvangen.
Communicatiestrategie De onderzoekers pleiten ervoor om de globale communicatiestrategie te verankeren in de algemene bedrijfsstrategie. Verder zouden bedrijven een adviesraad in moeten richten met kennis van lokale gebruiken en mogelijkheden, zodat medewerkers op hun situatie toegesneden berichten van het hoofdkantoor ontvangen. Ook moeten managers beter worden opgeleid om effectiever met hun medewerkers te communiceren.