Consument denkt op internet voordeliger af te zijn
31 januari 2006 -
Consumenten die via internet boeken bestellen, denken dat ze goedkoper af zijn dan in een gewone boekhandel. Dit terwijl in Nederland een wettelijk opgelegde vaste boekenprijs geldt, waarvan niet mag worden afgeweken. Dat is één van de bevindingen van onderzoek van bedrijfseconoom Thijs Broekhuizen, waarop hij op 9 februari promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Broekhuizen onderzocht wanneer en waarom consumenten kiezen voor internet of een gewone winkel om hun aankopen te doen. Hij enquêteerde daarvoor duizend boekenkopers, van wie 656 zowel in de winkel als op internet bestelden en de overige alleen op internet.
Beperkte invloed Hoewel consumenten dus denken dat de internetboekhandel goedkoper is, heeft prijs maar een beperkte invloed op de keuze van het aankoopkanaal. Klanten proberen te lokken met een lage prijs heeft daarom niet zoveel zin, aldus Broekhuizen. Het is verstandiger het de nieuwe internetklant vooral gemakkelijk te maken.
Koopplezier De belangrijkste overwegingen voor consumenten zijn de kwaliteit van de service en het assortiment, de benodigde tijd en moeite en het koopplezier. Die laatste factor hangt nauw samen met de ervaring die de klant heeft met kopen op internet. Onervaren internetkopers hebben er geen plezier in en voelen zich ongemakkelijk in een webwinkel. Ervaren onlinekopers richten zich meer op de tijd en moeite die ze kunnen besparen. Zij behoren in het algemeen tot het type mens dat veel belang hecht aan snelheid en gemak.
Tekortkomingen wegwerken Broekhuizen merkt trouwens op dat op internet dezelfde stelregel geldt als in de detailhandel: tekortkomingen beïnvloeden de aankoopintenties sterker dan pluspunten. Wie een drukke webwinkel wil hebben, kan daarom het meest winnen met het wegwerken van tekortkomingen.