23 januari 2006 -
Bedrijven die het personeel goed opleiden, presteren beter dan bedrijven die dat niet doen. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse werkgeversorganisatie EEF onder industriële bedrijven. Naarmate personeel beter is opgeleid, nemen productiviteit en winstgevendheid toe.
Het verband tussen training en prestaties is daarmee volgens de belangenorganisatie komen vast te staan. Wel is het belangrijk dat bedrijven hun trainingsplan afstemmen op de bedrijfsstrategie.
Prestatieverbetering Tweederde van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat prestatieverbetering het belangrijkste doel is om werknemers opleidingen aan te bieden. Bedrijven die dat het afgelopen halfjaar hebben gedaan merken ook daadwerkelijk dat de productiviteit en winstgevendheid omhoog zijn gegaan. Werkgevers die het afgelopen jaar meer hebben geïnvesteerd in opleiding en training willen daar het komende jaar dan ook mee door gaan.
Keurmerk Bedrijven die het in Nederland relatief onbekende Investors in People-keurmerk voeren, presteren beter dan bedrijven die dat niet hebben. Het keurmerk legt veel nadruk op het continu ontwikkelen en opleiden van medewerkers. Tweederde van de bedrijven met dit keurmerk behaalden vorig jaar een productiviteitsstijging tegenover slechts 20 procent bij bedrijven zonder keurmerk.