Marketeers luisteren slecht naar consumenten bij innovatie
19 januari 2006 -
Door de hoge mate van concurrentie in de levensmiddelenbranche worden innovatietrajecten steeds korter en wordt de slagingskans van een nieuw product steeds minder ondezocht. In plaats daarvan worden liever succesvolle concepten in een ander jasje gegoten. En áls men al consumentenonderzoek doet, dan vaak te laat, namelijk wanneer er eigenlijk 'geen weg terug' meer is.
Dit blijkt uit onderzoek van Beagle Creative Marketing Consultancy en de Universiteit van Amsterdam (UvA) onder 100 marketeers van A-merken in de levensmiddelenbranche.
Korte termijn resultaten Volgens het onderzoek ontberen veel organisaties de benodigde innovatiestrategie en –structuur voor uitgebreide innovatietrajecten. Het besef is er wel, maar de uitvoering niet. Uit het onderzoek blijkt dat korte termijn resultaten een stuk zwaarder wegen dan lange termijn resultaten. Als belangrijkste redenen gaf meer dan een derde van de marketeers hiervoor het blokkeren of bijbenen van de concurrent, maar in ieder geval het behouden van de huidige marktpositie.
Nieuwe verpakking De druk op de marketeer om te presteren is zo hoog, dat incrementele productinnovaties (een nieuw smaakje of een nieuwe verpakking) en kopieën van de concurrent momenteel de meest voorkomende types productinnovaties binnen Nederlandse bedrijven zijn.
Te laat De resultaten wijzen uit dat marketeers de consument wél actief betrekken bij productinnovaties, maar vaak te laat. Over het algemeen betrekt de marketeer de consument voornamelijk in de eindfase (introductie) en in mindere mate in de beginfase (ontwikkelingsfase). In deze fase wordt er nog te vaak geredeneerd vanuit een 'gut feeling', waarmee de daadwerkelijke behoefte van de consument tekort wordt gedaan.