Leidinggevende machteloos bij gevolgen van conflicten
15 januari 2006 -
Conflicten op het werk veroorzaken veel stress en een verminderd welbevinden bij werknemers. Dat leidt tot meer verzuim, verminderde prestaties en meer uitstroom. Managers kunnen weinig doen tegen deze negatieve gevolgen. Passief toekijken is echter ook geen optie.
Dat concludeert Maria Dijkstra in haar onderzoek Workplace Conflict and Individual Well-Being waarop zij 19 februari promoveert aan de Universiteit van Amsterdam.
Factoren Dijkstra onderscheidt twee factoren die een sterke invloed hebben op het effect van arbeidsconflicten: persoonskenmerken van werknemers en de organisatie van het werk. Vriendelijke, extraverte en emotioneel stabiele werknemers laten zich minder van de wijs brengen door conflicten. En hoe meer autonomie in het werk, hoe geringer de schadelijke effecten van conflicten op het welbevinden van werknemers.
Passief benaderen Strategieën om de gevolgen van conflicten te beteugelen zijn er niet. Maar leidinggevenden die conflicten passief benaderen, kunnen de gevolgen wel verergeren. Dat is het geval bij bazen die proberen iedereen gelijk te geven en bij bazen die zich afzijdig houden bij conflicten. De enige invloed die een leidinggevende heeft, is het organiseren van het werk. Door werknemers meer autonomie te geven, worden ze weerbaarder.
Persoonlijkheidskenmerken Daarnaast bij het selectieproces meer gelet kunnen worden op persoonlijkheidskenmerken van medewerkers. Ten slotte zouden medewerkers die vatbaar zijn voor de gevolgen van conflicten getraind kunnen worden om hier beter mee om te gaan. Want dit onderzoek maakt één ding duidelijk: de invloed van een conflict op het welbevinden van een werknemer ligt niet aan de baas, maar grotendeels aan de werknemer zelf.