12 januari 2006 -
De populariteit van werkgevers wordt niet zozeer bepaald door goede arbeidsvoorwaarden en een leuke werkplek, maar vooral door het algemene imago. Dat imago was in 2005, net als in 2004, het best bij Philips, dat zich de meest favoriete werkgever van Nederland mag noemen.
Philips wordt op de voet gevolgd door Shell en Politie. Dat blijkt uit het continue Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group dat in 2005 onder 16.787 personen is gehouden.
Top-10 Eén op de 43 Nederlanders noemt Philips spontaan als meest favoriete werkgever. In 2005 is Philips met 20 procent in populariteit gegroeid ten opzichte van 2004. Shell is in populariteit gelijk gebleven en de Politie is licht gedaald. De top-10 van favoriete werkgevers van 2005 is als volgt:
1. Philips 2. Shell 3. Politie 4. Rabobank 5. ABN AMRO 6. KLM 7. ING 8. KPN 9. Microsoft 10. Unilever
De complete top-50 van favoriete werkgevers is hier (pdf) te downloaden.
Onderscheidend vermogen Succesvol en betrouwbaarheid zijn randvoorwaarden voor het worden en het blijven van één van de meest favoriete werkgevers van Nederland. Het onderscheidend vermogen tussen deze werkgevers is gelegen in andere kenmerken. Zo wordt Philips onderscheidend sterk geassocieerd met de begrippen als vernieuwend, stijlvol en origineel. Shell wordt onderscheidend sterk geassocieerd met materialistisch, zelfverzekerd en onafhankelijk en de Politie met plichtsgetrouw, moedig en verantwoordelijk.