8 januari 2006 -
Luistervaardigheid gaat boven inhoudelijke kennis en overtuigingskracht en is de belangrijkste vereiste eigenschap van een verkoper. Dat vinden verkopers zelf in elk geval, zo blijkt uit een peiling van werving- en selectiebureau Cobben & van Tulder onder marketing- en salesprofessionals.
Cobben & van Tulder onderzocht in een peiling op de website wat de belangrijkste eigenschappen van verkopers en marketeers moeten zijn.
Creatieve list Opvallend en niet echt verrassend is dat verkopers goed moeten kunnen luisteren en dat een marketeer een creatieve list moet kunnen verzinnen. Een marketeer die niet luistert en een verkoper die niks weet te verzinnen zijn overigens nooit succesvol, maar de poll dwong de bezoekers van de website een keuze te maken.
Persoonlijke competenties Opvallend laag scoort de eigenschap "inhoudelijke kennis". Verkopers zijn er kennelijk van overtuigd dat ze niet zoveel hoeven te weten. Het selectiebureau concludeert in een nieuwsbericht dat persoonlijke competenties belangrijker gevonden worden dan inhoudelijke kennis.