17 december 2001 -
Nederlandse ondernemers zeggen in slechte tijden liever niets. Ze vermijden de vervelende boodschap.
Dat is een van de redenen dat ze zich dezer dagen opmerkelijk stil houden.
Ondernemingen kunnen het zich volgens P. Stamsnijder van communicatiebureau Bikker Euro RSCG echter niet meer veroorloven luchtig te doen over de huidige economische malaise. 'Juist in een periode van onzekerheid is het van belang om goede informatie te verstrekken,' aldus de communicatie-adviseur.
Een voorbeeld van gebrekkige communicatie is telecombedrijf KPN, zegt 'crisisspecialist' Stamsnijder. Ook de NS heeft grote moeite met communiceren. Het bedrijf handelde volgens Stamsnijder ongeloofwaardig door een grootscheepse campagne te beginnen om personeel te werven, terwijl ze met de vakbonden in een publiciteitsoorlog waren verwikkeld over het rondje om de kerk.
Een bedrijf dat het goed doet, is volgens de crisismanager bouwbedrijf Heijmans in Rosmalen. 'Topman J. Janssen liet dit jaar regelmatig weten of het bedrijf haar doelstellingen haalt. Dat doet de onderneming vaker dan ze volgens de beursregels is verplicht. Deze openheid wekt vertrouwen.'