zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven fuseren tegen beter weten in

2 januari 2006 - Mislukkende fusies lijken een onvermijdelijk bijproduct te zijn van een op beursgenoteringen gerichte economie. In een recent onderzoek van KPMG bleek 83 procent van de onderzochte fusies aandeelhouderskapitaal te hebben vernietigd. Van de betrokken personen meent echter 86 procent dat hun fusie een succes is geweest.

KPMG noemt dit de 'fusie-paradox', de tegenstrijdigheid van de grote faalkans van fusies enerzijds, en hun steeds terugkerende populariteit in golven anderzijds.



Grote ondernemingen
Opvallend is bijvoorbeeld dat fusies vooral voorkomen bij grotere ondernemingen. Terwijl juist kleine ondernemingen het meest kunnen profiteren van de vermeende schaalvoordelen, aldus KPMG. Veel fusies zijn daarom uit economisch-technisch perspectief al gedoemd te mislukken. Het blijkt vooral dat ondernemingen elkaar meesleuren. De komt erop neer dat niemand wil achterblijven, uit vrees de misgelopen voordelen later te zullen betreuren. Intussen schat KPMG het waardeverlies van de de meest recente, vijfde fusiegolf van 1995-2000 op 6000 miljard dollar.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10