2 januari 2006 -
Goed nieuws voor luie marketeers: klanten kunnen ongekend trouw blijven aan een merk, zonder dat het merk zich maar enigszins ontwikkelt. Dat blijkt uit een verhaal in AdMap van afgelopen week, waarover Marketing Online bericht.
Inertie
Inertie, ofwel totale onbewegelijkheid, wordt meestal gezien als een negatieve eigenschap. Marketing houdt doorgaans niet van automatismen en routine, maar Caroline Whitehill, medeoprichtster van Acacia Avenue (een marketingstrategie- en onderzoeksbureau met klanten als BP en eBay), stelt in AdMap dat intertie bij merkenbeleid bijdraagt aan merktrouw.
Vergeetachtig Een inerte marketingaanpak wil klantengedrag niet veranderen, maar juist behouden. Whitehill argumenteert dat herhaling de connectie met een merk versterkt en dat onveranderlijke merken door hun vertrouwdheid juist opvallen. Ook stelt Whitehill dat mensen van nature behoudend zijn en bovendien vergeetachtig. Klanten kiezen daardoor gemakkelijk wat ze al eerder kozen. En last but not least: waarom iets repareren wat niet kapot is...