22 december 2005 -
Dankzij internet is uw klant zelf ondernemer geworden en kan het u knap lastig maken. Die ontwikkeling zet in 2006 keihard door. Het eindejaarsnummer van het managementmagazine Brisk maakt melding van vijf megatrends met grote gevolgen voor uw marketingstrategie.
1. Minipreneurs
De klatn is niet langer louter klant. Veel particulieren hebben via internet mogelijkheden gevonden zelf zakelijke activiteiten te ontplooien. Ze hebben gewoon ergens een baan in loondienst en houden daarnaast één of meerdere bedrijfjes gaande. Minipreneurs worden ze genoemd. Minipreneurs verkopen bijvoorbeeld spullen via eBay of verhuren vakantiehuisjes in de Ardennen. In Groot-Brittannië zeggen 50.000 mensen een aanzienlijk deel van hun inkomen te verdienen met online handel.
2. Twinsumers Ook nieuw: twinsumers. Dat zijn consumenten die afgaan op ervaringen van consumenten die op hen lijken. Het is namelijk prettig om informatie te hebben over producten of diensten van een consument (waar ook ter wereld) met een identiek interesseprofiel, tweelingen (twins) op het gebied van smaak. Een alleenstaande manager van voor in de dertig die een hotel zoekt in Spanje is niet geïnteresseerd in het gebruikersverslag van een gehuwde veertiger met kinderen.
3. Nouveau niche Op het web is alles verkrijgbaar: van een pakket rode wijn tot een specifiek boek uit 1962 eerste druk, beperkte oplage. Omdat op het web voor alles een doelgroep is. Dus worden op het web spullen aangeboden die anders zijn, obscuur, moeilijk verkrijgbaar, oud en schaars, op maat gemaakt of zelfs gepersonaliseerd. De hiervoor genoemde minipreneurs bieden dit soort spullen of diensten aan. Het zijn producten die voor grote bedrijven met geen mogelijkheid rendabele handel zouden opleveren.
4. Tryvertising De manier om de tot in zijn haarvaten geïnformeerde klant te benaderen heeft niets meer te maken met klassieke marketing- en reclamemethoden. Die brengen hooguit nog producten of diensten onder de aandacht. Meer niet. Reclamegeld is nauwelijks meer in staat te dicteren wat er gekocht wordt. Dat moet dus anders. Bijvoorbeeld via tryvertising: consumenten producten laten uitproberen en hun verslag daarvan gebruiken om andere consumenten te overtuigen.
5. Customer made Als de consument dan toch niet meer te vangen is met 'good old fashioned advertising', en het bovendien al beter weet, waarom laten we die consument dan niet vertellen onder welke voorwaadren de koop meer kans heeft? Precies dat moet bijvoorbeeld het Amerikaanse biermerk Coors Lite gedacht hebben toen het klanten uitnodigde mee te helpen een advertentiecampagne te creëren. Mercedes en Mazda kwamen met vergelijkbare initiatieven.