zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Inderdaad, consultants verkopen gebakken lucht

21 december 2005 - Adviezen van managementconsultants zijn niet wetenschappelijk onderbouwd. Ook heerst er in de beroepsgroep geen consensus over standaarden, methodes en technieken om organisatievraagstukken te benaderen. Consultants houden een mythe van professionaliteit in stand die een hoge status en dito tarieven legitimeert.

Dat stelt Hans de Sonnaville in zijn proefschrift Retorische aspecten van professionaliseren, waarop hij op 23 december promoveert aan de Vrije Universiteit Amsterdam.



Eenduidig definiëren
Organisatieadvieswerk of management consulting, heeft in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw een hoge vlucht genomen. Er zijn talloze pogingen ondernomen om organisatieadvies eenduidig te definiëeren, onder andere door een zogeheten body of knowledge and skills te ontwikkelen en door middel van een eigen gedragscode. Echter, zonder succes; consultants willen er niet aan.

Niet wetenschappelijk
De Sonnaville, zelf consultant, analyseerde de literatuur over professionalisering en voerde gesprekken met uiteenlopende typen organisatieadviseurs. Hij komt tot de conclusie dat de consultancykantoren sterk in zichzelf zijn gekeerd. Er worden wel standaarden afgesproken, maar alleen intern en in overleg met de klant. En niet op basis van wetenschappelijke kennis of consensus onder collega-adviseurs. Ook de reflectie op het eigen functioneren en de toetsing van het professionele handelen, speelt zich uitsluitend in die eigen kring af

Mythe
Consultants zijn in wezen ook niet geïnteresseerd in consensus, aldus De Sonnaville. Zij benadrukken juist hun onderlinge verschillen, met het doel zich zo veel mogelijk van elkaar te onderscheiden. Discussies over de aard en de inhoud van het beroep zijn pogingen een mythe tot stand te brengen die grote professionaliteit suggereert en een daarmee corresponderende status (en tarieven) legitimeert.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10