zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander gelooft reclame met statistisch bewijs sneller

18 december 2005 - Reclameteksten die tot doel hebben om consumenten te overtuigen van het nut van een product werken het best als er statistische bewijzen bij worden vermeld. Althans bij Nederlanders. Fransen geloven een reclame eerder als een expert (bijvoorbeeld een professor) zich er sterk voor maakt.

Dat blijkt uit promotieonderzoek van Jos Hornikx, waarop hij volgende maand promoveert aan de Radbout Universiteit in Nijmegen. Hij onderzocht het effect van overtuigende teksten op Nederlanders enerzijds en Fransen anderzijds.



Bewijsvoering
In het algemeen geldt dat overtuigende teksten zoals reclame effectiever zijn als er bewijsvoeringen in de argumentatie zijn opgenomen. Bewijsvoeringen zijn bijvoorbeeld statistisch cijfermateriaal, anekdotes ('Sinds Johan dagelijks product X gebruikt, verliest hij minder haar'), verklaringen ('Product X maakt gebruik van de natuurlijke elasticiteit van Arabische gom') of meningen van experts.

Cultuurafhankelijk
Welk argument het beste werkt, dat is cultuurafhankelijk, zo blijkt uit het onderzoek van Hornikx. Nederlanders en Fransen verschillen in hun voorkeur en gevoeligheid voor verschillene soorten bewijzen. Nederlanders zijn gevoeliger voor statistische bewijzen, terwijl Fransen eerder een deskundige geloven.

Ter zake kundig
Franse consumenten zijn zelfs zo gevoelig voor de mening van deskundigen met een hoge status, dat het niet uitmaakt of zij ter zake kundig zijn of niet. Aan de mening van een arts die een grasmaaier aanprijst wordt dus evenveel waarde gehecht als die van een ervaren tuinman. Nederlanders hechten in zo'n geval wat meer waarde aan de mening van de laatste.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10