zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers ontevreden over zakelijke dienstverleners

15 december 2005 - Terwijl het aantal opdrachten door de aantrekkende economie toeneemt, is het kwaliteitsniveau van zakelijke dienstverleners in Nederland in 2005 aanmerkelijk gedaald. Zakelijke beslissers klagen vooral over het gebrek aan integriteit, een slechte prijs-kwaliteitverhouding, en een tekort aan respect en waardering.

Daardoor gaan klanten steeds vaker shoppen bij de concurrent.



Rapportcijfer
Dat blijkt uit onderzoek van het zakenblad Incompany, uitgevoerd door Blauw Research, onder 3.381 klanten van zakelijke dienstverleners. Het is het tweede achtereenvolgende jaar dat het onderzoek naar klanttevredenheid onder zakelijke dienstverleners in Nederland is gehouden. De respondenten, allen zakelijke beslissers, geven 58 van de 135 beoordeelde bedrijven een lager rapportcijfer dan in 2004 gemiddeld -0.26), terwijl 55 dienstverleners een hogere waardering krijgen (gemiddeld +0.19).

Klantentrouw
Naast een algemene daling van het kwaliteitsniveau ten opzichte van 2004, is een nieuwe trend de sterke afname van de klantentrouw. In zeven van de negen onderzochte sectoren is deze gedaald. Vooral de sectoren IT, management en organisatie en human resources moeten vrezen voor weglopende klanten. Zo geeft slechts minder dan één op de tien decision makers (9 procent) aan volgend jaar nog 'zeer waarschijnlijk' klant te zijn bij hun dienstverlener op het gebied van human resources. Voor bedrijven die kampen met een slechte klanttevredenheid liggen die percentages nog lager. Zo zegt slechts één op de vijfentwintig Accenture-klanten (4 procent) ook in 2006 'zeer waarschijnlijk' klant te zullen blijven.

Gerenommerde bedrijven geen garantie
In zee gaan met een gerenommeerd bedrijf biedt geen garantie voor een hoge klanttevredenheid. Ook andere bekende namen zoals Axa (5,71), Fortis Bank (6,23) en Nationale-Nederlanden (6,09) scoren buitengewoon zwak. Over het algemeen zijn het vooral de IT-bedrijven en verzekeraars die slecht presteren. Sogeti (7,01) en Hewlett-Packard (6,96) zijn de enige twee IT-bedrijven die de top-50 weten te halen. Bij de verzekeraars zijn dit Univé (7,23) en Interpolis (6,95). De helft van alle verzekeraars en IT-bedrijven presteert duidelijk onder de maat en valt buiten de top-100.

Advocaten en notarissen
Het is de sector advocatuur en notariaat die de ranglijst met overmacht aanvoert. De top-5 bestaat enkel uit advocaten en in de top-25 staan maar liefst zestien advocaten- en notarissenkantoren. Net als in 2004 is Hekkelman Advocaten en Notarissen met een waardering van 7,67 de grote winnaar.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10