13 december 2005 -
Nieuwe klanten binnenhalen is één stap op weg naar meer winst. Een winstgevende klant behouden is de belangrijke tweede stap. Acquisitiecoach Michel Hoetmer geeft op SalesQuest zeven tips om klanten aan u te binden.
1. De klant bedanken
Bedank de klant voor zijn eerste order! Doe dat zo snel mogelijk. Over het web binnen enkele uren. En via de post binnen enkele dagen. Klanten stellen dit op prijs.
2. Maak het klanten zo makkelijk mogelijk om zaken met u te doen Hierbij kunt u denken aan rechtstreekse telefoonnummers voor klanten of een speciale website.
3. Beloon de trouw van de klant. Geef uw trouwe klanten een uitzonderlijke behandeling, bijvoorbeeld in de vorm van extra service.
4. Wees persoonlijk en lever maatwerk Veel bedrijven versturen nog steeds mailings naar vaste klanten zonder de naam van de klant er bij te vermelden. U bent kennelijk nog steeds een vreemde. Noteer speciale wensen en speel er proactief op in. Zonder dat de klant er dus telkens om moet vragen.
5. Vraag wat ze willen Deze is wel heel eenvoudig: vraag de klant welke behandeling hij het meest op prijs stelt. Mensen vinden het fijn als ze het idee hebben dat hun mening er echt toe doet.
6. Verdeel en heers Verdeel uw klanten in groepen en bepaal per groep het serviceniveau. U kunt uw klanten bijvoorbeeld scoren op bepaalde aspecten die voor u van belang zijn. Dat kan zijn op basis van omzet of winstgevendheid, maar ook op de hoeveelheid werk die u aan een klant heeft of het feit dat ze mond-tot-mond reclame voor u maken. Maak per segment een apart (mini) marketing plan.
7. De fase in de levenscyclus van de klant Nieuwe klanten hebben vaak andere behoeften dan klanten die al enige tijd zaken met u doen. Ze hebben ook andere verwachtingen. Na verloop van tijd veranderen deze verwachtingen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze een bepaalde groei doormaken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: inkomen, leeftijd, smaak en dergelijke.
Bron:SalesQuest