12 december 2005 -
Na tien minuten wachten nog steeds geen medewerker aan de telefoon. Of personeel dat met de handen in de zakken staat terwijl u graag geholpen wilt worden. Net als vorig jaar is het nog steeds heel slecht gesteld met het serviceniveau van het Nederlandse bedrijfsleven.
Dit blijkt uit onderzoek onder 566 Nederlanders in opdracht van T-Mobile.
Nummer Een derde van de consumenten geeft het serviceniveau een onvoldoende, terwijl vrijwel iedereen (80 procent) wel prijs stelt op persoonlijke aandacht. 'Ik voel me een nummer', zegt dan ook 65 procent van de ondervraagden. En het wordt eerder slechter dan beter, meent meer dan de helft van de Nederlanders.
Kabel- en energiebedrijven De kabel- en energiebedrijven scoren, net als vorig jaar, verreweg het slechtst op service. Nog geen 20 procent van de klanten is tevreden over het serviceniveau daar. Een dubieuze tweede plaats is er voor verzekerings- en telecombedrijven. Daar is net meer dan een kwart van de klanten tevreden. Beter scoren de banken (38 procent tevreden) en de detailhandel (48 procent).
Overstappen Met slechte service bewijzen bedrijven hun klanten, maar ook zichzelf geen goede dienst. Bijna 8 op de 10 Nederlanders (78 procent) vindt goede service even belangrijk als of zelfs belangrijker dan prijs. Bijna alle Nederlanders stappen over naar een ander als de organisatie waar zij zaken mee doen slechte service biedt (83 procent). Althans dat zeggen ze, want van grote migratiestromen van de ene naar de andere energieaanbieder is nog geen sprake.