13 december 2001 -
Het Nederlandse bedrijfsleven is dit jaar minder gul met cadeaus aan het eigen personeel dan in 2000. Daarentegen ontvangen externe relaties juist meer flessen wijn, geschenkbonnen en dergelijke.
Dit blijkt uit onderzoek van bureau Intomart.
Kleine bedrijven met maximaal tien personen in dienst hebben gemiddeld 700 gulden bezuinigd op attenties voor hun eigen werknemers. Hiervoor geeft men gemiddeld zo'n 1.600 gulden uit. Voor externe relaties tast men echter juist dieper in de buidel: 960 gulden meer. Het onderzoek in opdracht van marketingmagazine Incentive wijst uit dat middelgrote en grote ondernemingen het nog iets zuiniger aandoen.
Van alle bedrijven die gebruikmaken van relatiegeschenken, grijpt 78 procent de kerst aan om externe relaties een attentie te geven. Voor het eigen personeel is dat zelfs 94 procent.
De meest gegeven geschenken zijn alcoholische dranken, zoetwaren, geschenkbonnen, bloemen en kantoorspullen.