8 december 2005 -
In totaal spenderen werknemers gemiddeld 4,4 uur per week aan privé-surfen, e-mailen en bellen op het werk. Dit wordt voor een deel gecompenseerd, omdat men thuis (buiten werktijd) gemiddeld per week 2,3 uur bezig is met zakelijk surfen, e-mailen en/of bellen.
Deze bevindingen zijn afkomstig uit het jaarlijkse Trends in ICT-onderzoek van Ernst & Young, gehouden onder 700 directeuren, managers en professionals.
Productiviteitsverlies Per saldo blijft er dus 2,1 uur per week privé-surfen/mailen/bellen in de tijd van de baas over. Uitgaande van een gemiddelde werkweek van 30 uur betekent dit dat circa zeven procent van de werktijd verloren gaat aan privé-zaken. Directeur Jacob Verschuur van Ernst & Young ICT Leadership: 'Naast het productiviteitsverlies, moeten bedrijven ook de kosten incalculeren die hiermee gepaard gaan. Er is kennelijk qua afspraken hierover weinig verbeterd.'
Thuiswerk afremmen Uit het onderzoek blijkt verder dat werkgevers thuiswerken willen gaan ontmoedigen. Thuiswerken kan binnen de meeste organisaties (70 procent), maar werkgevers willen dit in 2006 gaan afremmen. Weliswaar wil 11 procent van de organisaties thuiswerk stimuleren, maar het aantal organisaties dat het wil afremmen is hoger (15 procent). Bijna 50 procent van de ondervraagde directeuren, managers en professionals werkt wel eens vanuit huis. De effectiviteit daarvan wordt hoger beoordeeld dan werken op kantoor.