7 december 2005 -
De Belgische concurrenten van koffieproducent Douwe Egberts mogen geen eigen koffiepads, bestemd voor het Senseo-koffiezetapparaat, meer verkopen. Mogelijk heeft de uitspraak van de Belgische rechter gevolgen voor de verkoop van alternatieve koffiepads of - zakjes in Nederland.
Succes
De Senseo bleek al snel na zijn introductie in 2001 een groot succes en werden de benodigde koffiepads door andere bedrijven nagemaakt. Het moederconcern van Douwe Egberts, Sara Lee, vroeg daarop het Europees Octrooibureau om een oordeel. Dat heeft echter nog geen definitieve uitspraak gedaan.
Vrij spel In de tussentijd spande Sara Lee tegen de concurrenten in Nederland, België en Duitsland rechtszaken aan. In België werd de concurrentie eerder toch het recht gegeven eigen pads te verkopen. In beroep is dat recht nu teruggedraaid, waardoor Douwe Egberts in België weer vrij spel heeft op de Senseo-markt.
Goede afloop Een woordvoerster van Sara Lee verwacht dat de Nederlandse rechter begin volgend jaar tot een uitspraak komt. Het bedrijf heeft, mede door de uitspraak van de Belgische rechter, alle vertrouwen in een goede afloop.