4 december 2005 -
Veel managers begaan blunders als ze onder druk staan. Dat blijkt uit onderzoek van het Chartered Management Institute onder ruim 600 executives in het Verenigd Koninkrijk. Maar liefst 40 procent van de respondenten gaf aan dat zij de laatste zes maanden tegen beter weten in of onder druk een beslissing hebben genomen die hun werkgever veel geld kan kosten.
Tegelijkertijd beweert 90 procent van de ondervraagden wel in staat te zijn om goede beslissingen te nemen. Echter, een belangrijk deel van hen raakt in de problemen als het op de uitvoering aan komt.
Redenen De redenen waarom managers onder druk falen zijn divers. Twintig procent geeft aan dat druk en lobbyen van collega's de doorslag had gegeven. Vijftien procent geeft de schuld aan tijdsdruk, veertien procent aan bureaucratie en dertien procent geeft de schuld aan een tekort aan 'resources' om de manager te ondersteunen bij zijn/haar beslissing. Als laatste wordt de opvallende wens 'een rustig leven te leiden' genoemd.
Gut feeling Het Chartered Management Instituut heeft verder onderzocht in hoeverre besluitvorming plaatsv vindt op rationele grondslagen. 21 procent van de managers gaat uit van 'gut feeling', maar vooral ervaring, logisch denken en objeciviteit worden genoemd als basis voor goede besluitvorming. Een derde van de managers vindt 'actief luisteren' van groot belang, terwijl zeven procent intuïtie belangrijk vindt.
Bron:1minuteManager