zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers blunderen onder druk

4 december 2005 - Veel managers begaan blunders als ze onder druk staan. Dat blijkt uit onderzoek van het Chartered Management Institute onder ruim 600 executives in het Verenigd Koninkrijk. Maar liefst 40 procent van de respondenten gaf aan dat zij de laatste zes maanden tegen beter weten in of onder druk een beslissing hebben genomen die hun werkgever veel geld kan kosten.

Tegelijkertijd beweert 90 procent van de ondervraagden wel in staat te zijn om goede beslissingen te nemen. Echter, een belangrijk deel van hen raakt in de problemen als het op de uitvoering aan komt.



Redenen
De redenen waarom managers onder druk falen zijn divers. Twintig procent geeft aan dat druk en lobbyen van collega's de doorslag had gegeven. Vijftien procent geeft de schuld aan tijdsdruk, veertien procent aan bureaucratie en dertien procent geeft de schuld aan een tekort aan 'resources' om de manager te ondersteunen bij zijn/haar beslissing. Als laatste wordt de opvallende wens 'een rustig leven te leiden' genoemd.

Gut feeling
Het Chartered Management Instituut heeft verder onderzocht in hoeverre besluitvorming plaatsv vindt op rationele grondslagen. 21 procent van de managers gaat uit van 'gut feeling', maar vooral ervaring, logisch denken en objeciviteit worden genoemd als basis voor goede besluitvorming. Een derde van de managers vindt 'actief luisteren' van groot belang, terwijl zeven procent intuïtie belangrijk vindt.


Bron: 1minuteManager
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10