1 december 2005 -
De internationale boekhoud- en fraudeschandalen zoals Enron, Worldcom en Ahold zijn niet veroorzaakt door slechte corporate governance, maar door zonnekoninggedrag van CEO's, excessieve optiebeloning en irrealistische beloftes aan beleggers. Dat blijkt uit onderzoek van professor Kees Cools in opdracht van de Stichting Management Studies.
Cools is Executive Advisor bij The Boston Consulting Group en hoogleraar corporate finance aan de Rijksuniversiteit Groningen. Voor zijn onderzoek bestudeerde hij 25 boekhoudschandalen, sprak sprak hij met ruim vijftig CEO's, commissarissen en divisiedirecteuren beursgenoteerde bedrijven en analyseerde hij circa 36.000 werknemersenquêtes.
Superster Cools constateert dat corporate governance problemen van alle tijden zijn. Al in de VOC-tijd werd geklaagd over te weinig transparantie, zeggenschap en de beloning van het management. Maar slechte corporate governance blijkt niet de oorzaak van de boekhoudschandalen. Gemiddeld scoorden de 25 frauderende ondernemingen even hoog als 25 collega-ondernemingen op kenmerken van goede corporate governance. Wel hadden hun CEO's de reputatie van een ware superster, was de waarde van hun, aandelen- en optiepakketten acht keer groter dan die van hun 25 collega CEO's en waren hun groeidoelstellingen 250 procent hoger dan die van hun niet-frauderende collega's.
Sturen op vertrouwen Nieuwe corporate governanceregels zullen het vertrouwen in bestuurders niet vergroten. Volgens Cools moeten CEO's het vertrouwen zélf terugwinnen. Dat is ook de teneur in de door hem geanalyseerde werknemersenquêtes. Sturen op vertrouwen betekent mensen meer beslissingsruimte geven en ondernemerschap stimuleren, gepaard met een beperkt aantal waarden en gedragsregels die onverbiddelijk zijn. Wie durft te vertrouwen, verwerft gezag. Wie gezag heeft, krijgt vertrouwen. Dus wie vertrouwen zaait, vertrouwen oogst.