14 november 2005 -
Maar drie op de tien markteers beschikt naar eigen zeggen over voldoende marketinginformatie. Marketingmanagers hebben wel algemene gegevens zoals NAW-, sociodemografische en gedragsgegevens maar geen informatie over klantbehoeften, klantwaarde en klantcontact.
Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse in opdracht van de Informatiegroep, adviesbureau op het gebied van marketing en informatie. Voor het onderzoek werden directeuren, commercieel directeuren en marketingmanagers van de top-500 adverteerders in Nederland ondervraagd.
CRM-systemen Volgens de ondervraagden komt informatie uit CRM-systemen niet op het bureau van de marketeers terecht. Bij succesvolle bedrijven, zoals marktleiders, is dat beter georganiseerd. Ook organisaties die de klant centraal stellen, hebben daadwerkelijk meer klantinformatie en kunnen daarmee de klant beter helpen. Organisaties met een kostenfocus hebben vaak minder marketinginformatie.
Bronnen Uit het onderzoek blijkt dat de belangrijkste informatiebronnen voor de marketeer extern marktonderzoek, klantevaluaties en informatie uit operationele en financiële systemen zijn. Opvallend is dat traditionele marktonderzoeken nog steeds het meest benut worden, terwijl gegevens over klanten uit de interne CRM-systemen verrassend weinig aanwezig zijn of gebruikt kunnen worden.
Bron:Marketing Online