30 oktober 2005 -
De financiële website wordt steeds belangrijker voor de communicatiestrategie van Nederlandse beursgenoteerde bedrijven. Dit gaat veelal ten koste van het belang van het jaarverslag. Dat meldt Het Financieele Daglad naar aanleiding van een onderzoek naar de kwaliteit van financiële websites, dat in het kader van de Henri Sijthoff-Prijs is verricht.
Oplage gedaald
Het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeks- en adviesbureau Jungle Rating, signaleert dat het websitebezoek in 2005 bij 88 procent van de bedrijven is toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Iets minder dan de helft van de bedrijven geeft aan dat de oplage van het gedrukte jaarverslag dit jaar is gedaald. Daarnaast plaatst inmiddels ruim eenderde van de bedrijven hun digitale jaarverslag op hun website nog voordat het gedrukte jaarverslag uitkomt.
Verkort Door de verdere opkomst van financiële websites neemt het spanningsveld met het jaarverslag toe. Afgelopen jaar hebben enkele bedrijven bepaalde informatie in hun jaarverslag sterk verkort, of zelfs helemaal weglaten, en volstaan ze met een verwijzing naar hun website. Er ontstaat een situatie waarbij de lezer van het jaarverslag heen-en-weer pendelt tussen jaarverslag en website.